no data
Informatie
Van kinderbrein tot tienerbrein
Introductie
Inhoud
Jade (pedagogisch professional) speelt op de BSO een potje memory met Fleur (6) en Brian (8). Jade houdt van spelletjes spelen en die liefde geeft ze door aan de kinderen op de BSO. Wanneer Jade tegen haar vader speelt, wint ze regelmatig. Speelt ze op de BSO spelletjes dan moet ze behoorlijk haar best doen om te winnen. Na deze training vertelde Jade: “Nu snap ik waarom de kinderen zo makkelijk winnen, ze hebben veel meer verbindingen dan ik in hun brein.”
De kleuterfase is belangrijk, omdat dan de ‘rijping’ van het zenuwstelsel wordt voltooid, waardoor het fundament is gelegd. In deze fase staan kleuters meer en meer open voor de wereld om hen heen. Spelen is voor kleuters dé manier om de wereld te ontdekken, te begrijpen, zich te ontspannen en ervaringen te verwerken. Pedagogisch professionals doen er goed aan het spel te laten gebeuren, te observeren waar kinderen vastlopen, en het spel eventueel uit te leggen. Wanneer een kind ouder wordt, wordt het kind ‘schoolrijp’. Dat betekent dat het kind voldoende bagage heeft om te leren lezen, schrijven en rekenen. De ‘hardware’ is gereed. Er kan nu worden begonnen met het schrijven en installeren van de ‘software’.
Met het rijpen van de hersenen van kinderen komen het socialisatieproces en de ontwikkeling van motorische vaardigheden opgang. Daarnaast doen zich bij het kind veranderingen in gedrag en aandacht voor. Allemaal mogelijk gemaakt door de plasticiteit van de hersenen, waarbij voorgeschreven ontwikkelingsprogramma’s worden geïntegreerd met persoonlijke ervaringen en zo het unieke en specifieke brein van iedere jeugdige vormen.
In de training ‘Van kinderbrein tot tienerbrein’ gaan we in op de ontwikkeling in het brein vanaf het vierde/vijfde tot en met het twaalfde levensjaar. Tijdens de training is er ook aandacht voor de volgende ontwikkelingsaspecten: taal, motoriek, leren en geheugen.
Studiebelasting: 3 uur
- 2,5 uur training
- 30 minuten online leeromgeving
Leerdoelen
- Kennis van de verschillen tussen het kinderbrein en tienerbrein
- Het pedagogisch handelen aanpassen aan het kind
- De balans vinden tussen grenzen stellen en de nieuwsgierigheid van het kind de vrije hand te laten
Certificering
- Aanwezigheid in het (virtueel) klaslokaal
- Eindbespreking casus
- Na afronding van de training ontvang je een digitaal bewijs van deelname in je eigen opleidingsportaal
Resultaat
- Na deze training weet je hoe je grenzen stelt aan nieuwsgierig gedrag van kinderen zonder hen te beperken.
Doelgroep
- De training is geschikt voor iedereen die betaald of vrijwillig werkt met kinderen en specifiek voor leerkrachten, pedagogisch professionals in de kinder- en gastouderopvang.
- MBO 3 werk- en denkniveau. Indien MBO 2 is werkervaring met kinderen vereist.
Prijs
Heb je als organisatie interesse in deze training? Vraag hier een vrijblijvende offerte aan!