Startdata

no data

Informatie

De gevaren van stoornisdenken

https://portaal.kiki-s.nl/image/cl10/banner

Introductie

Stoornisdenken blijkt hardnekkig te zijn in het onderwijs en kinderopvang. Toch lijkt het wel of ieder kind tegenwoordig een stoornis heeft. Of zien we te snel problemen?

Inhoud

“Wat is gewoon en wat is bijzonder? Als ik hier zo over nadenk, schiet mij gelijk het beeld van Harry Potter te binnen. Hij kan iets wat alle andere kinderen niet kunnen. Hij kan toveren, vliegen, onzichtbaar worden en met slangen praten. Dat is bijzonder toch? Maar bij het pleeggezin waar hij woonde, kwam hij heel vaak in de problemen en moest hij in de kast slapen. Vader en moeder Duffeling vonden Harry lastig – hij ontregelde het hele gezin. Ik vraag me af of het niet andersom was. Dat vader en moeder Duffeling hem ontregelden. Bijzonder kan fijn zijn en ook heel lastig. Soms ben je bijzonder, maar meestal vindt iemand jou (bijzonder) lastig.” – Ron Baars

Het lijkt wel of ieder kind tegenwoordig een stoornis heeft. Of zien we te snel problemen? Dat is waar we deze training met elkaar over in gesprek gaan.

Het is een goede zaak dat problemen sneller ontdekt worden dan vroeger. Alleen heeft dit ook een keerzijde. We plakken soms te snel labels op kinderen, ook als dat helemaal niet nodig is. Het label wordt een stuk van de identiteit van het kind. Veel factoren rondom het kind zorgen ervoor of een kind als ‘normaal’, ‘lastig’ of ‘bijzonder’’ gezien wordt.

Stoornissen leggen ‘de schuld’ en ‘de oplossing’ allebei eenzijdig bij de ‘gestoorde’ of ‘gelabelde’, in dit geval het kind. De vragen die je jezelf zou kunnen stellen, zijn: waarom heb ik last van dit gedrag? Hoe kan ik dit kind helpen?

In deze training krijgen pedagogisch professionalsen leerkrachten inzicht in de visie van Ron Baars over stoornisdenken en gaan we met elkaar in gesprek. We bespreken praktijkervaringen en systemische casussen.

Studiebelasting: 3 uur

  • 2,5 uur training
  • 30 minuten online leeromgeving

Leerdoelen

  • Kennis van 'stoornisdenken'
  • Wat wil een kind bewust of onbewust laten zien met zijn gedrag?
  • Verder kijken dan gedrag door middel van inzicht in het systeem van het kind
  • Visie over stoornisdenken van Ron Baars

Certificering

  • Aanwezigheid in het (virtueel) klaslokaal
  • Eindbespreking casus
  • Na afronding van de training ontvang je een digitaal bewijs van deelname in je eigen opleidingsportaal

Resultaat

  • Deze training heeft je aan het denken gezet over stoornisdenken. Je kijkt nu verder dan het opgeplakte label.

Doelgroep

  • De training is geschikt voor iedereen die betaald of vrijwillig werkt met kinderen en specifiek voor leerkrachten, pedagogisch professionals in de kinder- en gastouderopvang.
  • MBO 3 werk- en denkniveau. Indien MBO 2 is werkervaring met kinderen vereist.

Prijs

€ 75,00

Heb je als organisatie interesse in deze training? Vraag hier een vrijblijvende offerte aan!

Planning

+

Contact/offerte aanvragen

Heb je vragen met betrekking tot een offerte en wil je iemand spreken van onze afdeling Sales? Boek hieronder een telefonische afspraak!